بهراد آسانبر- فروش، نصب، خدمات پس از فروش آسانسورهای هیدرولیک با قطعات موریس ایتالیا liftiran.com liftiran.com محل تبلیغ شما در پورتال آسانسور و پله برقی لیفتیران

اخبار

منوی اصلی

آگهی ها

محل تبلیغ شما
بیمه آسانسور- بیمه ما
محل تبلیغ شما
خدمات طراحی، محاسبه و تهیه نقشه استاندارد آسانسور
تله کابین77539630
 
>>آسانسوری تاریخی معلق میان زمین و آسمان ۱۳۹۶/۸/۱۵

چیزی نگذشت تا جای پله ها را گرفتند. اما همیشه داستان شکل گیری آسانسورها به همین سادگی نبوده .
در شهر لیسبون در پرتغال، آسانسوری وجود دارد که در هیچ ساختمانی جایگذاری نشده، بلکه میان زمین و آسمان معلق است. داستان این سازه با تمام آسانسورهایی که تا به حال دیده اید فرق دارند، این بالابر عظیم که سانتاژوستا نام دارد ساخته شد تا مشکل هم سطح نبودن قسمت های مختلف شهر را حل کند.
اگر سوار این آسانسور شوید و مسیری را پیاده روی کنید سر از منطقه ی دیگری از شهر در خواهید آورد. ماجرای ساخت این سازه از این قرار است که سالها پیش شهر لیسبون فراز و نشیب های زیادی داشت و از تپه های متعددی تشکیل می شد؛ به همین خاطر اهالی آن برای رفع این مشکل سانتا ژوستا را ساختند که هم مشکل شهر را حل کرد و هم با ظاهر زیبایش، امروز به جاذبه ی گردشگری بدل شده است. کارناوال امروز به لیسبون آمده تا از نزدیک این آسانسور منحصر به فرد را ببیند و ساعاتی را در آن سپری کند. ما را در این سفر هیجان انگیز همراهی کنید.




هم اکنون این آسانسور در منطقه ی پامبولین بکسا (Pombaline Baixa) لیبسون قرار دارد و منطقه ی بکسا را به خیابان روا دو کارمو (Rua do Carmo) متصل می کند.
آسانسور سانتا ژوستا سازه ای عظیم است که به صورت عمودی ساخته شده، دو کابین دارد که با چوب و آینه تزئین و زیباسازی شده اند. ظرفیت این کابین ها ۲۴ نفر بوده که هم اکنون به ۲۹ نفر افزایش یافته، کابین های آسانسور هنوز هم شبیه همان چیزی است که رائول ساخته بود فقط کمی بازسازی شده اند اما هنوز ظرافت هایی که این مهندس کاردان در طراحی به کاربرده، قابل مشاهده است. 
علاقمندان می توانند از پنجره های کابین ها و سکویی که برای تماشای مناظر اطراف ساخته شده از چشم انداز محیط لذت ببرند و با دیدن ساختمان های کهن اطراف، ساعاتی را در میان تاریخ کشور پرتغال به گشت و گذار بپردازند. در ادامه بر فراز این سازه ی زیبا رفته و از نزدیک با ظرافت های موجود در آن آشنا می شویم. همراه کارناوال بیایید تا از آسانسور سانتا ژوستا استفاده کنیم.

آسانسور سانتا ژوستا از نگاهی نزدیک تر
از دور که به این آسانسور بنگرید سازه ای فلزی و غول پیکر خواهید دید، اما هر چه به آن نزدیک شوید زیبایی هایش بیشتر نمایان می شود. شما با آسانسوری تماما فلزی و طوسی رنگ روبرو هستید که برای تزئین، در ظاهر آن از چوب و آینه هم استفاده شده است. با ورود به محوطه ی آسانسور، هم می توانید از پلکان مارپیچ و فلزی بالا بروید و هم وارد آسانسور شوید. پیشنهاد می کنیم که هر دو را امتحان کنید ولی بدانید که پله ها باریک و کاملا مارپیچی هستند و بالا رفتن از آن ها کمی دشوار است.
سانتا ژوستا دو کابین یا اتاقک برای بالا و پایین بردن بازدیدکنندگان دارد. هر یک از این اتاق های آسانسور دو در برای ورود و خروج دارند که از جنس چوب هستند. هریک از این درهای چوبی به وسیله ی یک کرکره ی فلزی محافظت می شوند، با ورود مسافران به کابین ها مسئول آسانسور درها را باز و بسته می کند و جالب اینجاست که درِ خارجی هر بار با کلید مسئول آسانسور قفل و دوباره باز می شود؛ کاری شبیه به قفل کردن در خانه.
بازدید کنندگان با وارد شدن به اتاقک آسانسور، دو انتخاب خواهند داشت؛ یا در مسیر پیاده‌رو توقف کنند یا بر فراز آسانسور رفته و از محوطه ی مخصوص، به تماشای شهر بنشینند. مسیر پیاده‌روی این سازه که به صورت مسقف ساخته شده، مانند پل های عابر امروزی است و با توری های فلزی پوشانده شده است. بالاترین طبقه، محوطه ای کاملا باز می باشد که بهترین و جذاب ترین قسمت بازدید از آسانسور سانتا ژوستاست. 



بر فراز آسانسور سانتا ژوستا لیسبون
همانطور که قبل تر اشاره کردیم، می توانید به راحتی به بالاترین طبقه ی آسانسور سانتا بروید و چند دقیقه ای به تماشای شهر لیسبون بنشینید. البته هنوز هم شهروندان لیسبون از سانتا ژوستا برای رفت و آمد روزانه استفاده می کنند تا به نقاط مهم شهر برسند و این یعنی آسانسور برای توریست ها جنبه ی گردشگری دارد و برای اهالی هنوز هم یک مسیر خوب برای دسترسی به نقاط مختلف است.
آسانسور از سمت شمال به میدان روسو (Rossio) و از جنوب به محله ی پراکا دو کامرسیا (Praça do Comércio) و رودخانه ی شهر می رسد و با رفتن به بالای این سازه می توانید از این اماکن دیدن کنید. همچنین از بالای این آسانسور می توان کلیسای معروف سائو روک (São Roque) و مرکز شهر لیسبون که با نام بارو آلتو کورتر (Bairro Alto quarter) شناخته می شوند را به وضوح دید. در لیسبون اغلب اوقات سال هوا خوب و دلپذیر است به همین خاطر می توان به راحتی چند ساعتی را بر فراز آسانسور سپری کرد. در تصاویری که در ادامه می بینید، می توانید تا حدودی لذت تماشای این شهر زیبا را احساس کنید.

قسمت های مختلف آسانسور سانتا ژوستا
حالا که کمی با کلیات و ظاهر آسانسور فوق العاده ی سانتا ژوستا آشنا شدیم، برای این که بهتر همه ی زوایای این سازه را مشاهده نمایید، در این بخش به صورت جداگانه به قسمت های مختلف این آسانسور می رویم، همراه ما بمانید.

۱- ورودی آسانسور
یکی از جذاب ترین قسمت های آسانسور سانتا ژوستا، قسمت ورودی آن است، با دیدن این سازه از دور همه هیجان زده می شوند که داخل آن چه می گذرد. پس از عبور از پلکان به ورودی کابین آسانسور خواهید رسید که شبیه به درهای کرکره ای امروزی است. با رسیدن آسانسور و کابین مورد نظر باید از دو در چوبی و فلزی عبور کنید و پس از داخل شدن، مدت کوتاهی منتظر بمانید تا سانتا ژوستا حرکتش را آغاز کند؛ مهم نیست که چه کابینی را انتخاب می کنید اما حتما یکی از آن ها را امتحان کنید.

۲- داخل کابین آسانسور سانتا ژوستا
یکی دیگر از قسمت های جذاب آسانسور سانتا ژوستا کابین های آن است، اتاقک هایی با فضای ۴۵ متر مربعی که با اتاقک های آسانسور امروزی خیلی فرق دارند. اینجا همه چیز به صورت سنتی و در کمال ظرافت و طراحی ساخته شده و به وضوح دیده می شود که برای ساخت آن زمان زیادی صرف گردیده است. این کابین ها دارای پنجره هستند که این امکان را فراهم نموده اند تا بازدیدکنندگان حین بالا و پایین رفتن از مناظر بیرون نیز لذت ببرند.
درباره ی این آسانسور نکته ی جالبی هم وجود دارد؛ این کابین ها در حین بالا رفتن می توانند ۲۰ نفر را با خود بالا ببرند اما در حین پایین آمدن تنها گنجایش ۱۵ نفر را دارند و سوار شدن بیش از اندازه در آن باعث آسیب دیدن آسانسور می گردد، این آسانسور در زمان افتتاح با ۲۴ نفر بالا و پایین رفت که کار درستی نبود.

۳- مسیر پیاده‌رو
این قسمت که اصلی ترین بخش آسانسور سانتا ژوستا بوده و هست، مسیری فلزی است که عبور از آن شبیه به عبور از پل های عابر پیاده ی امروزی است. اطراف این مسیر تماما با فنس و توری پوشانده شده، زیرا افرادی که از اینجا عبور می کنند، اغلب افرادی هستند که از آسانسور به عنوان بخشی از وسایل نقلیه ی عمومی شهر استفاده می کنند و قصد اصلی آن ها استفاده از آسانسور به عنوان یک جاذبه ی گردشگری نیست. شاید جالب باشد که بدانید این روزها برخی از عابران روی فنس های این قسمت قفل می بندند و با این کار سعی دارند عشق و محبتشان را به معشوقشان نشان داده و آن را جاودان کنند، اما از آنجایی که با زیاد شدن قفل ها، وزن سازه ی سانتا ژوستا زیاد می شود مسئولین هر چند وقت یکبار این قفل ها را باز می کنند.


۴- بالکن ها و قسمت فوقانی
اگر به تصاویر با دقت توجه کرده باشید دو سوی آسانسور سانتا ژوستا شبیه به دو برج دیدبانی است که سالیان دور در قلعه ها ساخته می شدند. این دو مکان در واقع بالکن هایی هستند که برای گردشگران ساخته شده اند. شما به راحتی و با استفاده از آسانسور و طی کردن چند پله می توانید در فضای آزاد از مناظر اطراف این آسانسور استفاده کنید، اینجاست که به ابهت و عظمت این سازه پی خواهید برد.

۵- پلکان
درست است که هر کسی که به دیدار آسانسور سانتا ژوستا می رود، قصد استفاده از آسانسور را دارد، اما استفاده از پلکان مارپیچ و آهنین آن نیز تجربه ی جالبی است. روزهای پر ازدحام آسانسور و روزهایی که برای استفاده از کابین های آن باید زمان زیادی را در صف منتظر بمانید، این پلکان به کار می آیند. اگر به تصاویر توجه کنید، می بینید که نرده های محافظ این پلکان ها همه با اشکال زیبای فلزی تزئین شده اند.

معماری و ساخت آسانسور سانتا ژوستا
این آسانسور با ساختار عمودی‌اش در امتداد خیابان روا د سانتا ژوستا (Rua de Santa Justa) واقع شده است. دو برج فلزی دارد و یک پلت فرم دلباز برای مشاهده ی مناظر پانورامای اطراف و یک مسیر پیاده روی و یک پایه ی اصلی که آسانسور را سر پا نگه داشته اند. پایه ی آن از ۴ ستون عمودی تشکیل شده که هر یک از این ستون ها نیز از دو ستون ساخته شده اند.
ارتفاع این آسانسور در بالاترین نقطه ۴۵ متر است و این یعنی می تواند شما را ۴۵ متر بالاتر از سطح زمین ببرد. دو پلکان مارپیچ در دو سمت این سازه قرار دارند که الگوی ساخت هر یک از آن ها با دیگری متفاوت است.
موتور آسانسور نیز در پایین ترین سطح آن و در کیوسکی قفل شده قرار دارد. قسمت اصلی این سازه که بخش پیاده روی آن است، امروزه به مکانی تماشایی بدل شده و حتی در هنگام شب هم عابران زیادی از آن استفاده می کنند، به همین خاطر روی سقف این قسمت لامپ هایی قرار داده اند تا در زمان شب نیز آسانسور سانتا ژوستا قابل استفاده و امن باشد.
سبکی که در معماری آسانسور سانتا ژوستا استفاده شده معماری نئوگوتیک است که با نام های گوتیک ویکتوریایی و احیای گوتیک نیز شناخته می شود، این سبک در حدود سال ۱۷۴۰ میلادی در انگلستان به وجود آمد و تا قرن نوزدهم نیز طرفداران زیادی داشت. از شاخصه های اصلی نئوگوتیک می توان به استفاده ی بیش از حد از الگوهای تزئینی و گلدسته و پنجره های نوک تیز اشاره کرد به عبارت دیگر پیروان این سبک تا جایی که می توانند از تزئینات برای زیباسازی اثرشان استفاده می کنند. به همین خاطر آسانسور سانتا ژوستا را نمادی از سبک معماری قرن نوزدهم می دانند و از آن به عنوان یک نوآوری مدرن یاد می کنند.
اگر به استفاده ی فلزات تزئینی در ساختمان ها علاقمند هستید و نوع استفاده از فلزات و چوب در سازه های خارق العاده ی دنیا برایتان جالب است مطمئن باشید هرگز از دیدن این آسانسور پشیمان نمی شوید.

تاریخچه آسانسور سانتا ژوستا
همانطور که تا اینجا حتما متوجه شده اید هدف از ساخت این آسانسور آسان کردن دسترسی اهالی شهر به نقاط مختلف بوده است، بخصوص رفتن به میدان اصلی لیسبون که رسیدن به آن کار دشواری بود.
در سال ۱۸۷۴ میلادی، مهندسی نظامی به نام روبرتو آرمانیو (Roberto Arménio) طرح ساخت پلی را در مسیر فعلی آسانسور ژوستا ارائه داد، اما در سال ۱۸۷۶ میلادی طرح ساده تری داده شد که در آن از خطوط راه آهن و سطوح شیب دار استفاده شده بود. اما این طرح هم مورد قبول واقع نشد تا این که در ماه می سال ۱۸۸۲ میلادی، رائول مسنیر د پانسرد، از شهردار تقاضا کرد تا روی پروژه کار کند و طرحی بهتر جایگزین طرح های قبلی کند. ایده ی وی در ابتدا این بود که به جای سطوح شیبدار از طرح های مکانیکی استفاده نماید و در اول ماه ژوئن سال ۱۸۸۲ میلادی موفق شد مجوز کار روی این پروژه را به دست آورد.
رائول کار خود را شروع کرد و طرح آسانسور را روی کاغذ پیاده نمود و در سال ۱۸۹۶ میلادی درخواست کرد تا به طرحش، اجازه ساخت دهند. در همین حین مهندس دیگری به نام هنری لوسیو (Henry Lusseau) طرح دیگری را به شهرداری ارائه داد و همین موضوع باعث شد، تایید اجرای طرح رائول ۲ سال طول بکشد اما نهایتا او موفق شد مجوز را دریافت نماید.
در سال ۱۸۹۹ میلادی رائول و چند نفر از سرمایه داران شهر، شرکتی با نام موسسه آسانسور دو کارمو (Empresa Elevador do Carmo) تاسیس کردند و همه ی خدمات ساخت، تعمیر و حفظ و نگهداری آسانسور سانتا ژوستا را تا ۹۹ سال بعد تامین نمودند. اما در سال ۱۹۰۰ میلادی قرارداد شهرداری با این شرکت به هم خورد و این در صورتی بود که این قرارداد تا سال ۱۹۳۹ میلادی اعتبار داشت و به این شرکت تنها ۶ ماه فرصت دادند که ساخت آسانسور را به اتمام برسانند. به همین خاطر ساخت پروژه به سرعت آغاز شد و در ۳۱ ماه آگوست سال ۱۹۰۱ میلادی آسانسور توسط پادشاه کارلوس فرمانروای وقت پرتغال افتتاح گشت.
در همین زمان جشنی برای افتتاح این سازه برپا شد که در آن خاندان سلطنتی و خانواده ی رائول و خبرنگاران حضور داشتند اما با این که آسانسور افتتاح شده بود اما هنوز کامل نبود و انجام کارهای ابتدایی و مهم آن نیز تا سال ۱۹۰۲ میلادی به تعویق افتاد. در سال ۱۹۰۵ میلادی امتیازاتی به شرکت تراموای ویبولیتین داده شد تا نیازهای آسانسور این پروژه را تامین کند و در سال ۱۹۰۷ میلادی نیز شرکتی انگلیسی به نام ویگود وظیفه ی تامین خدمات الکترونیکی آسانسور را بر عهده گرفت و نهایتا در سال ۱۹۱۳ میلادی آسانسور این سازه از کمپانی امپراسا دو الویتور دو کامو (the Empresa do Elevador do Carmo) خریداری شد.

عمومی شدن آسانسور سانتا ژوستا
با همه ی ماجراهایی که در بالا بیان کردیم هنوز آسانسور سانتا ژوستا به روی عموم باز نشده بود تا سال ۱۹۴۳ میلادی که راه اندازی آسانسور این سازه تصویب شد و سال ۱۹۷۳ میلادی نیز شرکت تراموای شهر، مسئولیت آسانسور را بر عهده گرفت. سال ۲۰۰۲ میلادی آسانسورهای این سازه که هر کدام ۳ کابل داشتند فعال شدند و در فوریه ی سال ۲۰۰۲ میلادی نیز استفاده از آسانسور سانتا ژوستا برای عموم مردم ممکن شد و این بار سانتا ژوستا حقیقتا افتتاح گشت.

مسیر و هزینه
برای استفاده از آسانسور منحصر به فرد سانتا ژوستا باید بلیط تهیه کنید.

هزینه ی بلیط:
۵ یورو (حدود ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان)
*توجه داشته باشید اگر بخواهید تنها از پلت فرم یا همان بالکن بالایی این آسانسور استفاده نمایید، تنها کافی است ۱.۵ یورو حدود (۷ هزار تومان) پرداخت کنید و در هزینه ها تا حد زیادی صرفه جویی نمایید
لیفتیران
چرا بازدید از سانتا ژوستا؟
از جالب ترین آسانسورهای دنیاست که به جاذبه ای برای گردشگران تبدیل شده است.
این آسانسور توسط یکی از شاگردان ایفل، سازنده ی برج ایفل ساخته شده است.
سانتا ژوستا مهم ترین جاذبه ی گردشگری شهر لیسبون پرتغال می باشد.

معرفی آسانسور سانتا ژوستا 
شاید تصورش را هم نمی کردید که روزی یک آسانسور به جاذبه ی گردشگری تبدیل شود و توریست ها برای استفاده از آن صف های طولانی را تحمل کنند تا چند دقیقه ای سوارش شوند. در شهر لیسبون پرتغال آسانسوری غیر عادی وجود دارد که به راستی در دنیا بی نظیر است؛ سازنده ی آسانسور سانتا ژوستا، یکی از بهترین شاگردان ایفل، سازنده ی برج ایفل پاریس است که رائول مسنیر د پانسرد (Raul Mesnier de Ponsard) نام دارد.
از قدیم شهر لیسبون پر از سراشیبی و سربالایی بود و ساکنان مجبور می شدند حتی برای رفتن به میدان اصلی شهر هم بالا و بلندی های زیادی را پشت سر بگذارند؛ رفت و آمدی که زندگی مردم را با سختی روبرو کرده بود. یکی از نقاط لیبسون که تردد در آن به سختی صورت می گرفت، محل کنونی آسانسور سانتا ژوستاست.
این منطقه با شیبی تند و تفاوت ارتفاع ۴۵ متری که دارد، در گذشته مردم را دچار دردسرهایی کرده بود. حتی این شیب و ارتفاع زیاد سبب شده بود تا چوپانان با سختی و مشقت زیادی دام های خود را از این سراشیبی و سربالایی ها عبور دهند. به همین خاطر وقتی در سال ۱۸۷۰ میلادی، پیشنهاد ساخت آسانسور مطرح شد تا رفت و آمد آسان تر شود، با استقبال چوپانان مواجه نشد و آن ها خواستار ساخت راه آهن بودند تا به وسیله ی آن دامهایشان را هم جا به جا کنند. اما نهایتا طرح ساخت آسانسور پیروز شد و گله داران هم مجبور به پذیرفتن آن شدند؛ سازه ای که سانتا ژوستا نام گرفت و در سال ۱۸۷۴ میلادی کار ساخت و سازش آغاز و نهایتا در سال ۱۹۰۲ کامل شد.
بازگشت

Copyright (c) 2005. LiftIran.com The Portal of Iranian Elevatoring. All rights reserved for Shiva Group Inc.
|Liftiran.com |LiftCAD.ir |LIFTdesigner.ir |shivaSoft.ir |