بهراد آسانبر- فروش، نصب، خدمات پس از فروش آسانسورهای هیدرولیک با قطعات موریس ایتالیا liftiran.com liftiran.com محل تبلیغ شما در پورتال آسانسور و پله برقی لیفتیران

آموزش

منوی اصلی

آگهی ها

محل تبلیغ شما
بیمه آسانسور- بیمه ما
محل تبلیغ شما
خدمات طراحی، محاسبه و تهیه نقشه استاندارد آسانسور
تله کابین77539630
 
>> آسانسورهای چرخ‌دنده‌ای قسمت3- محمد حاج زمان ۱۳۹۴/۵/۳۱

- انواع آسانسورهای چرخ‌دنده‌ای
سازندگان مختلف، آسانسورهای چرخ‌دنده‌ای را بسته به نیاز مشتری و طراحی‌های خاص و انحصاری، در مدل‌های متنوع و گوناگونی از قبیل انواع مختلف آسانسورهای چرخ‌دنده‌ای حمل مسافر، حمل بار کابین‌دار، کفی‌های متحرک بالابر، آسانسورهای نردبانی، آسانسورهای شیب‌دار و... به مشتریان خود عرضه می‌کنند. در میان انواع گوناگون این محصول، چهار گروه اصلی را می‌توان تعریف کرد که در ادامه معرفی و توضیح هر کدام از آنها آورده شده است.

1-3- آسانسور حمل مسافر و بار
این نوع آسانسور جهت حمل مسافر و بار طراحی شده است و متصدی آسانسور و دیگر کارکنان امکان سوار شدن در کابین را دارند. وزن مسافران و بار روی هم رفته نباید از میزان بار نامی مجاز بیشتر شود؛ ضمن این که این وزن باید به طور یکنواخت بر روی سطح کابین توزیع شده باشد.
کابین (که با عنوان قفس [Cage] نیز شناخته می‌شود) به طور کامل و از شش طرف (چهار وجه، کف و سقف) به وسیله صفحات یک تکه یا شبکه‌ای در چهار وجه و صفحات بدون منفذ در کف و سقف محصور شده است. یک دریچه فرار اضطرای در سقف تعبیه شده است که امکان خروج در شرایط اضطراری را برای مسافران فراهم می‌آورد، هر چند این دریچه در سایر اوقات باید همواره بسته باقی بماند. دسترسی به این دریچه از طریق نردبانی فراهم می‌شود که درون کابین نصب شده است.
اطراف سطح بیرونی سقف که تجهیزات کششی بر روی آن سوار شده است، به وسیله نرده‌های سرتاسری حصاربندی شده است. این امر باعث می‌شود در شرایط نیاز به حضور تکنسین‌های تعمیر و نگهداری بر روی سقف، ایمنی آنان تأمین شده و از خطر سقوط جلوگیری شود. تجهیزاتی که بر روی سقف نصب شده‌اند، وظیفه بالا و پایین بردن کابین را بر عهده دارند.
تجهیزات ایمنی شرایط زیر را تضمین می‌کنند:
• درهای دو طرف کابین تنها زمانی اجازه باز شدن پیدا می‌کند که کابین به طور کامل در طبقه متوقف شده باشد (این شرط در مورد ورودی اصلی همکف نیز صدق می‌کند)؛
• باز شدن هر یک از درها مانع از راه افتادن کابین می‌شود؛
• باز شدن دریچه فرار اضطراری مانع از راه افتادن کابین می‌شود؛
• کابین امکان حرکت در سطحی بالاتر از آخرین طبقه و پایین‌تر از طبقه همکف را ندارد؛
• حرکت کابین با بیش از سرعت مجاز باعث توقف کابین می‌شود؛
• در صورت اضافه بار، کابین امکان حرکت را پیدا نمی‌کند (دقت داشته باشید که این گزینه، ممکن است از جانب تولیدکننده در نظر گرفته نشده باشد و به صورت تنظیم اختیاری تعریف شده باشد).
 

آسانسورهای چرخ دنده ای rpck and pinnion lift  لیفتیران

شکل شماره 2: نمای آسانسور چرخ‌دنده‌ای حمل مسافر و بار

تجهیزات اضافی دیگر عملکردهای ایمنی دیگری را برای آسانسور چرخ دنده‌ای فراهم می‌آورد؛ اما نباید از خاطر برد که این گونه تجهیزات و عملکردهای ایمنی، از تولیدکننده‌ای به تولیدکننده دیگر متفاوت است.

آسانسورهای چرخ دنده ای rpck and pinnion lift  لیفتیران

شکل شماره 3: جانشینی آسانسور چرخ‌دنده‌ای حمل مسافر و بار نسبت به سازه

2-3- آسانسور حمل بار
این نوع آسانسور صرفا جهت حمل بار طراحی شده است و کارکنان تنها زمانی اجازه دارند وارد کابین شوند که آسانسور به طور کامل در طبقات متوقف شده باشد. کارکنان تنها به منظور سوار و پیاده کردن تجهیزات و بار اجازه ورود به کابین حمل بار را دارند.
کابین از چهار طرف به وسیله حفاظ‌ پوشیده شده و فاقد سقف است، که باعث می‌شود امکان سوار کردن بارهای بلند در داخل کابین وجود داشته باشد. هر چند ارتفاع حفاظ‌های اطراف کابین به صورت استاندارد تعریف شده است که از تولید کننده‌ای به تولید کننده دیگر متفاوت است. با این وجود بسته به نیاز و سفارش مشتری، این حفاظ‌ها می‌توانند با ارتفاع بلندتری ساخته شوند، و در هر صورت ارتفاع آنها نمی‌تواند از اندازه‌ای که به منظور حفظ ایمنی در استانداردهای محلی تعریف شده است کمتر باشد.
درهای این نوع آسانسور نیز به طور معمول در جلو و عقب کابین تعبیه شده است، هر چند که بسته به سفارشات خاص درها در وجه‌های کناری نیز قابل تعبیه است. اغلب تولیدکنندگان به منظور تأمین سهولت سوار و پیاده کردن تجهیزات، ورودی و خروجی‌های کابین را به رمپ‌های قابل جمع شدن مجهز می‌کنند که خود به هنگام بسته شدن، در نقش حفاظ کابین عمل می‌کند. در صورتی که طول رمپ کوتاه باشد، به گونه‌ای که پس از جمع شدن ارتفاع حداقلی حفاظ را تأمین نکند، نیاز به تعبیه در خواهد بود.

آسانسورهای چرخ دنده ای rpck and pinnion lift  لیفتیران

شکل شماره 4: نمای آسانسور چرخ‌دنده‌ای حمل بار

از آنجا که کارکنان هنگام حرکت کابین مجاز به سوار شدن به کابین نیستند، پس از بسته شدن درهای کابین، به حرکت در آوردن کابین توسط دستگاه کنترلی خارج از کابین انجام می‌شود که در کنار ورودی‌های طبقات تعبیه شده است.

آسانسورهای چرخ دنده ای rpck and pinnion lift  لیفتیران
شکل شماره 5: جانشینی آسانسور چرخ‌دنده‌ای حمل بار نسبت به سازه


/پایان قسمت دوم/

ادامه دارد...

www.liftiran.com

بازگشت

Copyright (c) 2005. LiftIran.com The Portal of Iranian Elevatoring. All rights reserved for Shiva Group Inc.
|Liftiran.com |LiftCAD.ir |LIFTdesigner.ir |shivaSoft.ir |