بهراد آسانبر- فروش، نصب، خدمات پس از فروش آسانسورهای هیدرولیک با قطعات موریس ایتالیا liftiran.com liftiran.com محل تبلیغ شما در پورتال آسانسور و پله برقی لیفتیران

آموزش

منوی اصلی

آگهی ها

محل تبلیغ شما
بیمه آسانسور- بیمه ما
محل تبلیغ شما
خدمات طراحی، محاسبه و تهیه نقشه استاندارد آسانسور
تله کابین77539630
 
>> تعاریف و مفاهیم اولیه آسانسورهای هیدرولیکی - مهندس امیرخرمی ۱۳۹۳/۶/۱۹

امير خرمی _کارشناسی ارشد مهندسی برق _الکترونيک


شـرکت مـهندسی آسـانسور هـيدروگـستر 


الف- Jack: شامل یک عدد سیلندر، پیستون، شیر ترکیدگی (اطمینان) و کاسر نمدها، بافرها و پکینگ ها و ... میشود.

ب- Power unit: 1- محفظه روغن یا تانک 2- گره شیرها 3- موتور پمپ هیدرولیک 4- لوازم و تجهیزات جانبی

1- سیلندر (Cylinder): استوانه ای است که بخش خارجی جک را تشکیل می دهد بطوریکه سطح داخلی آن بسیار صاف و صیقلی و یا حالت عادی داشته باشد و می بایست در برابر فشارهای وارده و همچنین خوردگی ناشی از رطوبت محیط بسیار مقاوم باشد.  

2- پیستون (Piston): استوانه ای است که داخل سیلندر قرار گرفته و قسمت انتهایی آن به کابین متصل می گردد و براثر فشار روغن جا به جا گردیده و موجب حرکت کابین می شود، پیستون نیز باید ساختمان بسیار دقیق و صیقل داشته باشد و در برابر فشارهای ناشی از بارهای استاتیکی و دینامیکی مقاومت کافی داشته باشد.

3- شیر ترکیدگی (اطمینان) Rupp true valve : شیر و دریچه ای هیدرولیکی است که در هر لحظه از حرکت که سرعت بیشتر از مقدار مجاز گشت، شتاب منفی را کمتر از g نگه داشته و با ضریب ایمنی بیش از 7/1 فشار استاتیک عادی (bar45) و تحت فشار خطی طراحی و ساخته می شود و هنگام افزایش خروجی جریان روغن بیش از حد این دریچه به حالت تدریجی بسته شده و از سقوط یا افزایش سرعت کابین بدون شوک جلوگیری میکند.

- بسته به اینکه جک داخل زمین مدفون و یا کنار چاهک نصب شود، شیر ایمنی در پائین یا بالای جک مونتاژ میگردند.

- شیرهای اطمینان براساس حجم عبوری روغن از 35 الی 300 لیتر در دقیقه دسته بندی می شوند.

- شیرهای اطمینان در کارخانه تست و تنظیم می گردند ولی تنظیم نهایی بوسیله نصاب و بر اساس سرعت نامی بعلاوه 0.3 m/sec می باشد.

- موقعیت فیزیکی این شیر بایستی چسبیده به سیلندر باشد (طبق استاندارد).

 

فرمولی که بر اساس آن شیر ترکیدگی عمل می نماید:

* در صورت دلخواه میتوان شیر اطمینان را به دریچه By Pass مجهز نمود که در صورت پارگی شلنگها روغن بتدریج تخلیه و باعث پائین آمدن بدون شوک کابین گردد.

* به علت مشکلات ساخت و تولید در سیلندرهای تلسکوپی، شیر اطمینان همواره در پائین نصب می گردند.

 

4- صفحات نگهدارند (PLATES): صفحاتی ضخیم و مقاوم می باشن که بسته به نوع جک در زیر یا بالای جک قرار گرفته و کاربرد آن استقرار و اتصال جک و انتقال فشارهای وارده از بارهای استاتیکی و دینامیکی به سازه ساختمان می باشد.

 

 

انواع جکها از لحاظ ساختار:

 

 

1- جک های مستقیم (DIRECT): در این روش پیستون مستقیماً به کابین متصل گردیده و سرعت و مقدار حرکت جک همواره با حرکت کابین برابر می باشد. (سیستم 1:1)

الف- جک مستقیم مرکزی (DIRECT CENTRAL): جک مستقیماً به زیر کابین متصل می گردد در این حالت از فضای چاه آسانسور حداکثر استفاده برای مساحت کابین میسر می گردد.

ب- جک مستقیم کناری (DIRECT SIDE): جک مستقیماً به زیر یوک بالای کابین متصل می گردد و در این حالت مقداری از فضای چاهک آسانسور صرف استقرار جک گردیده و فضای کمتری برای کابین باقی می ماند لیکن نیازی به کندن زمین و دفن جک نمی باشد.

2- جکهای غیر مستقیم (INDIRECT): در این روش پیستون باعث حرکت یک پولی گردیده که این پولی از طریق چند رشته سیم بکسل (که یک سر آنها به کابین و سر دیگر به کف چاله آسانسور مهار گردیده) باعث حرکت کابین میشود. ضمن اینکه سرعت و حرکت کابین نیز دو برابر خواهد شد از این روست که این روش به سیستم 2:1 معروف گردیده است، لذا با استقرار غیر مستقیم جک، امکان استفاده از جکی با نصف طول تراول پدید می آید که این امر موجب صرفه جویی اقتصادی در بسیاری از پروژه ها می گردد.

3- جکهای چند مرحله ای (Telescopic):

- جک های تلسکوپی نیاز به فضای کمتری در زیر کابین داشته (چاله جک) و از این رو منطقی است که هر گاه محدودیت فضای چاله داشته باشیم به سراغ این نوع جک ها برویم. معمولاً جک های تلسکوپی در دو نوع دو مرحله ای (2 STAGE) و سه مرحله ای (3 STAGE) تولید می گردند. (ضمن اینکه حداکثر فشار استاتیکی مجاز برای جک های یک مرحله ای 45 بار و جک های تلسکوپی 40 بار می باشد).

- در برخی پروژه ها که دارای طول مسیر حرکتی طولانی می باشند بعلت محدودیت های ناشی از حمل و نقل و جایگذاری جک در چاهک آسانسور، جکهای یک مرحله ای بصورت دو تکه (  2PIECES ) تولید و در محل پروژه بهم متصل میگردند


تدوین لیفتیران




  • فرهاد
    ۱۲۷۸/۱۰/۹
    سلام وتشکرویژه.خداقوت مهندس

  • سعید اسلامی کیا
    ۱۲۷۸/۱۰/۹
    سلام مهندس خرمی عزیز تشکر ویژه بابت تمامی زحمات و تدریس خوبتون در دانشگاه امیدوارم که همیشه سالم و سلامت باشید

 

 

 نام
 ایمیل
وبسایت

 نظر شما
کد امنیتی*
خطا! کد امنیتی صحیح نیست.
 
بازگشت

Copyright (c) 2005. LiftIran.com The Portal of Iranian Elevatoring. All rights reserved for Shiva Group Inc.
|Liftiran.com |LiftCAD.ir |LIFTdesigner.ir |shivaSoft.ir |